"Všeliké kvaltování toliko pro hovada dobré jest."
Tak pravil učitel národů Jan Ámos Komenský před více než 400 léty.
Dnes k nám jeho moudrost promlouvá s ještě větší náléhavostí, neboť svým neustálým spěchem škodíme nejen sobě samým, ale především našim dětem. Pokud chcete mít soustředěné, pohodové dítě - nekvaltujte na něj. Splašená kobyla ještě nikdy Velkou pardubickou nevyhrála.
Montessori oblasti vzdělání u dětí 3-6 let:
1. Praktický život
2. Smyslová výchova
3. Jazyk
4. Matematika
5. Poznáváme svět
Praktický život
Ten umí to a ten zas tohle, ale najíst, umýt, obléci se, uklidit, uvařit,vylouskat, zalít, nakrmit, vyleštit, zašroubovat, zatlouci, vyrobit něco - to chce umět jeden každý z nás................ i ten nejmenší. Jen tak bude se svým životem spokojen neb bude vědět, že se v tom velkém světě neztratí. Nestůjme jim v cestě.
Zvládnout praktické úkony běžného dne je pro harmonický život prostě stěžejní. U nás k tomu účelu máme krásně připravené prostředí. Tím, že děti pustíme k praktickým činnostem je zbavujeme úzkosti. Začnou si věřit. Na tabletu se to nenaučí! Fakt ne! Člověk nejvíc věcí pochopí, až když je udělá RUKAMA. To je cesta k chytrému mozku.
A co Vy? Necháte děti již od útlého věku samostatně oblékat? Necháte děti udělat si samostatně svačinku? Půjčíte tříletému skutečné kladívko a hřebíčky? Že ne?
Zkuste to! Nebojte se :-). Věřte jim. Stačí dítěti práci pěkně ukázat, pozor NE vysvětlit (na to jsou děti trochu alergické). Učí se tožit nápodobou. A pak mu dát dostatek času a nekritizovat jej a neopravovat chyby! Protože to je vždycky znechutí a jdou od toho........
Děti dokáží mnohem více než si mi dospěláci chceme připustit. Sice první dny to bude pomalejší, někdy ukňourané nebo trochu zašpiněné, ale po počátečních "porodních bolestech" budou děti i Vy spokojenější, sebevědomější. Udělejte jim z běžné denní práce zázračný dárek a radostný okamžik...To je Váš i náš úkol.
Tak už to ty dětičky nechte dělat samostaně i Vy doma a nechvátejte pořád, lidičky. :-)
2. Smyslová výchova
Rozvíjení jednotlivých smyslů je přímý link na zvyšování IQ vašeho dítěte.
- necháváme děti věci zkoumat hmatem, zrakem, sluchem, čichem, chutí, ale také s vyloučením zraku, aby se více aktivovali ostatní smysly nebo vyloučíme čich a zkusíme poznat jídlo chutí - bez čichu to jde obtížně............
- originální montessori pomůcky pro rozvoj smyslů, vždy izolují jednu vlastnost, kterou chceme rozvíjet (když barvy, tak na pomůcce nenajdete žádné jiné serepetičky, když učíme rozdílnou velikost kostek - tak tyto kostky mají všechny stejnou barvu a liší se obravdu jen velikostí).
- dítě ve smyslové výchově věci zkoumá, třídí, páruje, pojmenovává, nadřazuje, staví, přemýšlí, tvoří...............
- každá z pomůcek s dítětem "roste" - stále můžeme zařazovat těžší a těžší výzvy.
3. Jazyk
- k rozvoji jazyka neodmyslitelně patří různé zvukové hry, rytmizace, rozklad slov na hlásky a zase ho složit Př. P-E-S.......pes :-), první hláska ve slově, poslední hláska......
- děti se učí nadřezeným pojmům Př. tričko, kalhoty, sukně, čepice = jedním slovem oblečení..........kladivo, špachtle, šroubovák, pila = jedním slovem nářadí
- opaky, synonyma, rýmování, mluvení, komunikace, dějový sled - tedy smysluplné vyprávění
- grafomotorika, ale i základy psaní - do písku, do mouky, na tabulku, na papír, skládání ze dřevěných písmen
- čtení - hledání stejných písmen dle vzoru, čtení podle obrázků, po jednotlivých písmenech, globální čtení, každý dle svých dispozic
- dramatizace příběhů
- a k tomu všemu máme speciální pomůcky, ale i pomůcky vyráběné na koleni
4. Matematika
připravuje se..........